درباره سنگ فیروزه

Monday، ۲۲ Amordaad ۱۴۰۳

فیروزه یا سنگ ترکی؟

ایرانیان این سنگ را «پیروزه» به معنای پیروزی می‌نامیدند. اما در زبان انگلیسی، فیروزه به معنی سنگ ترکی (برگرفته از واژه فرانسوی Persian Turquise) است. چون در گذشته، ایران و سایر ملل خاورمیانه، از طریق راه ترکیه این سنگ را به اروپا صادر می‌کردند و تصور همگان این بود که فیروزه در ترکیه استخراج می‌شود. فیروز یکی از محبوب ترین سنگهای قیمتی در جوهرات و به ویژه برای ایرانیان است. از جمله شهرهای معروف استخراج فیروزه در ایران، نیشابور و کرمان است که فیروزه آنها، هر کدام خصوصیات و زیبایی خاص خود را داراست.

انگشتر فیروزه طلا ـ زهره پهلوان

ویژگیهای فیروزه

رنگ جذاب و آبی این گوهر زیبا به دلیل عنصر مس است و تفاوت رنگ فيروزه‌ها به علت نسبت آهن به مس است. فیروزه هم مانند مروارید، مقداری آب درون خود دارد. تغییر رنگ فیروزه از آبی به سبز تیره یا سنگ فیروزه مرده، معمولا به خاطر از دست دادن آب درون سنگ به مرور زمان می‌باشد.

از انواع سنگ فیروزه در ایران از نظر رنگ، نقش و کیفیت می‌توان به فیروزه عجمی یا بدون رگه و شجر یا رگه دار اشاره کرد، که اروپاییها بیشتر نوع شجری و ایرانیان نوع عجمی آن را می‌پسندند.

آویزهای قاب فیروزه طلاـ زهره پهلوان

 

فیروزه؛ سنگ طلسم یا سنگ زندگی؟

احتمالا فیروزه قدیمی ترین سنگ قیمتی تاریخ بشر باشد که به عنوان طلسم برای قدرت، کسب موفقیت، حفاظت در برابر حوادث و قدرت‌های شیطانی کاربرد داشته است. البته مصریان باستان به سنگ فیروزه «سنگ زندگی» نیز می‌گفته اند.

گوشواره ایران فیروزه ـ زهره پهلوان

 

خواص سنگ فیروزه

به عقیده مردمان باستان فیروزه از سلامت صاحب آن خبر می‌دهد. به این صورت که وقتی صاحبش بیمار می‌شود، این سنگ هم رنگ پریده به نظر می‌رسد و هنگام مرگ صاحبش، فیروزه هم رنگ خود را از دست میدهد. البته در واقعیت، فیروزه در اثر استفاده، به مرور زمان تیره تر می‌شود تا روشنتر!

یک باور هم در مورد فیروزه این بوده که فیروزه در دستان یک صاحب جوان و سالم، بار دیگر درخشش خود را به دست می‌آورد.

انگشتر تاج فیروزه ـ زهره پهلوان

از جمله خواص ماورایی که به فیروزه نسبت میدهند: پیشبینی آب و هوا، تاثیر بر رویاها، درمان بیماریهای تنفسی, تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس است.

از اینکه این باورها درمورد سنگ فیروزه چقدر ریشه علمی دارند، اطلاعی نداریم و این موارد فقط نقل قول هستند.

گوشواره فیروزه قاب طلا ـ زهره پهلوان

می‌گویند سنگ فیروزه بر روی چاکرای گلو (پنجم) به عنوان هماهنگ کننده تاثیر دارد و عمیق ترین افکار فرد را برای او آسان میسازد. فیروزه متعادل کننده و القا کننده احساس صلح و وقار است و باعث شفای احساس و تسکین تنش روانی است.

فیروزه رنگ جهان را در آغاز بهار نشان می‌دهد. وقتی که آبی زمستان در حال تغییر و ذوب شدن به سبز بهاریست.

احتمالا اصطلاح فیروزه بهاره و زمستانه هم بر این اساس اشاره به رنگ فیروزه دارد.

آویزهای ایران فیروزه طلاـ زهره پهلوان

فیروزه سنگ اصلی ماه تولد آذر است. متولدین بهمن و اردیبهشت هم به عنوان سنگ ماه فرعی تولد می‌توانند از سنگ فیروزه استفاده کنند.

 

نگهداری از سنگ فیروزه

حفظ رنگ و درخشش فیروزه، نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. اگر از فیروزه به درستی نگهداری نشود، جلا و رنگ آن به مرور تغییر می‌کند و ارزش و زیبایی خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح سنگ فیروزه مرده می‌شود. برای داشتن فیروزه‌‌‌‌‌‌‌‌ سالم و زیبا دانستن موارد زیر لازم است:

  • گرما و نور شدید آفتاب باعث از دست رفتن آب طبیعی فیروزه و تغییر رنگ آن می‌شود. در نتیجه رنگ فیروزه متمایل به سبز و مات می‌شود. پس موقع آفتاب گرفتن، جواهرات فیروزه خود را دربیاورید.

  • فیروزه بسیار حساس در مقابل آلودگی است و از دیگر موارد تغییر رنگ فیروزه، تماس با مواد شیمیایی، آرایشی و چربی است و باید به دور از این مواد باشد. بهتر است جواهرات فیروزه‌ خود را بعد از آرایش و عطر زدن و در مرحله آخر بپوشید.

  • در هنگام شستن دست با آب کلردار یا صابون بهتر است انگشتر فیروزه خود را از انگشت بیرون بیاورید و به هیچ وجه با جواهرات فیروزه به استخر و حمام نروید.

    آویزهای قاب فیروزه طلاـ زهره پهلوان